FINNMARKSVIDDA DEL 3

Her kommer siste del av turen til Finnmarksvidda. Valgte å dele det opp i tre deler da det er en del bildemateriale.
Turen varte lengre enn jeg har mulighet til å skrive om, da jeg dessverre ble lei av å skrive i dagboken etterhvert. Men jeg legger ved turvideoene fra turen, slik at dere som vil kan få se fortsettelsen.

30.6.2019 DAG 4

I dag våknet vi til sterk vind! Heldigvis var det sol, så den varmet godt.

Vi gikk mot en sti som skal føre oss til Stabbursdalen. På veien så vi to elg, en ku og en okse med fantastisk gevir! 
Vi måtte gå en lang omvei rundt dem, men kua var veldig nysgjerrig og fulgte etter oss. Det syns jo Sarek og Stumpen var veldig stas, og ville helst møte henne på veien. De takker jo aldri nei til elgstek. 

Heldigvis kom vi oss unna, men på grunn av den ufattelige lange omveien vi måtte gå for å unngå elgen, hadde vi brukt opp mye energi i et tung-gått terreng. Jeg begynte derfor å bli ganske sliten. Når Sarek ser ville dyr, blir han ekstremt gira etterpå. Det er derfor nesten obligatorisk å gå litt med staver innimellom når jeg går med tung oppakning og en trekkhund på 47 kg som vil framover fortere enn mine ben kan gå. Gnagsårene blir verre og bena mine går på auto.

Med null vind og sterk sol, var heller ikke myggen vond å be med på turen heller. 
Det var altså så enormt mye med mygg, jeg har aldri sett så tjukke svermer før. Det var så ille at om jeg snudde meg imens jeg gikk, så kunne jeg se svermen fly etter meg. Når jeg stoppet ville de innom alle kriker og kroker, og det tærer på psykisk, mye mer enn jeg hadde trodd. Augustus reagerer ikke like ille på myggstikk som det jeg gjør, og var derfor ikke like plaget. Jeg får store stikk som hovner opp til 3x dens størrelse, og de blir vonde og ømme.

Vi hadde peilet oss inn mot et vann, og siste biten mot vannet var veldig slitsom. Det var glovarmt, men jeg nektet å stoppe for å kle av meg på grunn av myggen. 
Idet vi kunne skimte vannet i det fjerne, plumpet Augustus rett som det var helt opp til låret! 

Resten av stykket opp til vannet var helt forjævlig. Jeg var sliten, lei og varm. Det føltes ut som at vi aldri skulle komme frem. 

Til slutt var vi heldigvis fremme, og vi kunne ta frem Thermacell. Den hjalp godt på myggen, og det var en helt ubeskrivelig deilig følelse å kunne sitte utenfor teltet uten å være plaget av myggen, etter å ha gått en hel dag og viftet mygg vekk fra både øregrop og nesebor.

Camp 4. En helt nydelig plass, med helt nydelig vær!



Augustus og Stumpen nyter synet av Finnmarks villmark. 

 


Etter en lang dag er det deilig å få av seg kløven og nyte kveldssolens stråler i en seng av lyng
.


Stumpen syns det er helt innafor å sette camp her, men vil gjerne fortsatt ha kontroll på omgivelsene. 


Kartet er tatt frem og vi bruker mye tid på å se ut hvor neste etappe skal gå. 

 

Det står ikke hva vannet vi sover ved heter, så jeg skriver bare at vi ligger ved vann 474. 

Nå sovner vi til en solnedgang som aldri går ned.


Ikke hver dag man pusser tenner til en slik utsikt.

 



God natt fra teltet!

1.7.2019 DAG 5

I dag våknet vi til skikkelig regnvær. Det bøttet ned konstant hele dagen og vi valgte derfor å ha en hviledag. Det er fint for hundene å få en hviledag også, de har båret på tunge kløver i varmt vær. Det ble derfor ekstra tid til kos.

Jeg sov en del, og etterhvert gikk Augustus seg en tur rundt vannene med fiskestangen. Ingen hell i dag heller.

Ellers har vi bare slappet av i teltet, lest bøker og hørt på regnværet. I morgen går vi mot en sti som skal føre oss til Ravnastua.

God natt fra teltet.

/Line Victoria

1 kommentar
    1. Så fine bilder! ser ut til at dere hadde en fin tur 🙂 Supre blogginnlegg å kunne leste når man går nattevakter. Var selv i finnmark i sommer, men mer som en roadtrip tur for å se mest mulig. Ønsket selvfølgelig å prøve fiske når man først vart der, dro da til Laksefjordvidda, der er det en annleggsvei som åpner sensommeren, så man kan kjøre nesten 2 mil inn på vidda. Perfekt sted å starte for både lange og korte turer, og fiske sviker ikke der! Var jo godt forberedt på den beryktede finnmarksmyggen, med myggmiddel, mygghatt og thermacell, men traff ikke en eneste mygg!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg