QUESTIONS AND ANSWERS

Reklame | Devold of Norway

Fra arkivet: 21. Mai, 2018

//Inneholder annonse
 

Her er noen spørsmål jeg har fått tilsendt på Instagram den siste tiden. Jeg velger å svare på spørsmålene på både norsk og engelsk, siden jeg fikk en del spørsmål fra mine utenlandske følgere også.
 

♡ Hva slags kamera bruker du?
/ What camera do you use? 

Jeg bruker to forskjellige. Jeg har et Canon M3 som jeg bruker, men samboeren min har et Canon 7D Mark II som vi begge bruker. Vi er Canonbrukere, med andre ord. 
/ I use two different cameras. I own a Canon M3 that I use, but my boyfriend owns a Canon 7D Mark II that we both use.  We are Canon-users in other words. 
 

♡ Hvor er den fine genseren din fra med poter på? Og er den hjemmestrikket? 
/ Where is the knitted sweater with paws from? And is it homeknitted?

Den har en venninne av meg strikket til meg. Hun er veldig flink, og hun selger også flere av genserne hun strikker. Sjekk ut instagrammen hennes HER.
Genseren hetet “Villmarksgenseren”.
/ A friend of mine knitted the sweater to me. She is so talented, and she’s also selling some of the sweaters she has knitted. Check out her instagram HERE.
It’s called “The Wilderness Sweater”. 

♡ Hvor går neste tur?
/ Where will your next trip be?

Neste tur går til Langsua Nasjonalpark i juni. Jeg gleder meg skikkelig, men har aldri vært der før. Så hvis noen har vært der og har noen gode fiskevann eller fine ruter å anbefale, så tar jeg imot det med takk. 
/ The next National Park I’ll visit is in june, and it’s called Langsua National Park. I’m so excited, but I’ve never been there before. But if you have, I’ll be happy to hear about it. Maybe you have some good fishing waters to recommend?
 

♡ Hvor er Devold-koppen fra?
/ Where is your Devold-cup from? 

Koppen har jeg fått av Devold of Norway. Koppen selges dessverre ikke.
/ I got the cup from Devold of Norway, but it’s unfortunately not for sale. 
 

♡ Hva driver du med ved siden av friluftslivet? 
/ What do you do besides being outdoors?

Ikke så mye. Jeg satser på drive med friluftsliv, så det er det jeg gjør. Men for noen dager siden fikk jeg en liten deltidsjobb på et sykehjem. Det er jo relativt dyrt å drive med det jeg gjør når jeg generelt har svært lav inntekt, så det er fint å kunne ha en liten inntjening ved siden av. I tillegg skriver jeg litt for bladet Villmarksliv. 
/ Not much. I’m a full-time adventurer. But just a few days ago I got a small part-time job in a nursing home. It’s kind expensive to be a full-time adventurer when you don’t earn a thing doing it. It’s nice to have a little job next to that. In addition, I also write for a norwegian outdoor magazine.

♡ Hva inspirerer deg mest?
/ What inspires you the most?

Det syns jeg er et vanskelig spørsmål. Jeg blir generelt inspirert av å være ute på tur, eventyrlysten drar meg. Superklisjé, men Lars Monsen og Tonje Blomseth har jo også inspirert meg veldig mye. Samt min mamma, som er supersprek og naturelsker. 
/ That’s a hard question to answer. I’m generally inspired by just being outdoors, where I feel adventurous. Maybe it’s a cliché, but Lars Monsen ad Tonje Blomseth have inspired me a lot. And of course my mom, she is super sporty and a big nature lover.

♡ Reiser du alene? Hvis ja, hvordan takler du å være alene i villmarken?
/ Do you travel alone? If yes, how do you deal with being alone in the wild?

Jeg reiser mye med min samboer. Men jeg har reist alene også, men ikke helt alene. Jeg har alltid med hund på tur. Å være alene på tur syns jeg er kjempefint. Man trenger kun å tenke på seg selv, og du får tid til å reflektere, slappe av og nyte naturen. Det er aldri skummelt å være alene på tur når man har en stor hund på 40 kg + som passer på en. 
/ Mostly I travel with my boyfriend. But I’ve traveled a lot alone as well, but not completely alone. I always bring my dog. To travel alone is great. You only have to worry about yourself (and the dog of course), and you get time to reflect, relax and just enjoy the nature. It’s never scary to be alone in the wilderness if you have a 40 kg (88 pounds) heavy dog that always watch your back.

♡ Når er den beste tiden av året for å reise til Norge for ørretfiske?
/ What’s the best time of year to head to Norway for trout fishing?

Jeg er ingen ekspert på fiske. Men jeg har hørt at den beste tiden for ørretfiske er idét isen forsvinner fra vannet og temperaturen på vannet er rundt 10-12 grader. Får du en skikkelig varmeperiode akkurat når isen går, kan du oppleve drømmefiske. Men Norge har generelt god ørretfiske nesten året rundt, litt dårligere i november-desember. Men jeg anbefaler deg å prøve isfiske i Norge. 
/ I’m not an expert on fishing. But I’ve heart that the best time for trout fishing is when the ice disappears from the water, and the temperature in the water is about 10-12 degrees. If you get a good warming period just when the ice disappears, you can experience very good fishing. But Norway is usually great for trout fishing the whole year, but it gets harder in november-december. But you should definitely try ice fishing in Norway as well. 

♡ Hva slags rase er Sarek? Hva jakter du i Norge?
/ What kind of breed is Sarek? What do you hunt in Norway?

Sarek er en Grønlandshund. Det blir mest småviltjakt for min del. 
/ Sarek is a Greenlanddog. Mostly I hunt for capercaillie and red fox, generally small game. 

♡ Hvem er det som tar bildene av deg og hundene?
/ Who takes these beautiful pictures of you and your dogs?

Min samboer tar de fleste av bildene av meg og hundene. Men jeg tar noen selv også.
/ It’s my boyfriend that takes most of the pictures of me and the dogs. But I take some of them too.

♡ Har du vært friluftsjente hele livet, eller har interessen kommet i voksen alder?
/ Have you always been an outdoorgirl, or did you get interested at an older age? 

Jeg har alltid vært veldig glad i friluftsliv, og har fått være med på det fra jeg var liten. Det er noe jeg har vokst opp med, og fortsatt med på egenhånd når jeg ble eldre. Du kan lese mer om meg i denne artikkelen:
http://www.side3.no/friluftsliv/line-victoria-sverdrup-skal-tilbringe-100-netter-alene-i-norges-villeste-natur/3423433619.html

/ I’ve always loved the outdoors, and my family introduced me to the outdoor life at young age. It’s something I’ve grown up with, and continued with when I got older. You can read about me in this article, but I guess you have to translate it yourself: 
http://www.side3.no/friluftsliv/line-victoria-sverdrup-skal-tilbringe-100-netter-alene-i-norges-villeste-natur/3423433619.html
 

♡ Hvor gammel er du?
/How old are you?

Jeg er 23 år gammel.
/ I’m 23 years old. 

♡ Hvor vanskelig er det for amerikanere å jakte i Norge? 
/ How difficult is it for US citizens to come hunt in Norway?

Jeg vet ikke så mye om dette. Men jeg tror du må søke om å kunne jakte i Norge. I tillegg må man ha bestått en jegerprøve i Norge for å få lov til å drive med jakt. Så om du er utenlands jeger så må du sende dokumentasjon til [email protected] på at du: 

– Fyller vilkårene for å drive med tilsvarende jakt i ditt hjemland

– Fødselsdato og postadresse 

I tillegg må du nok søke om jakt, registrere lisens, og sende inn en del annen dokumentasjon. Men jeg er ingen ekspert på dette feltet. Det beste er å ta kontakt med Jegerregisteret i Norge.

/ I don’t know much about this. But I think you must apply for hunting in Norway. In addition, you have to pass a hunting test in Norway to ble able to hunt, I don’t know how that works in the US.  But if you are a foreign hunter, then you have to send in documentation to [email protected] that you: 

– Fulfill the terms of doing the same kind of hunting in your home country

– Date of birth and post address

In addition, you have to apply for a hunting, register a license, and send in some other documentation. But I’m not an expert on this field. It’s best if you contact the Hunter Registery in Norway.

Håper dere fikk svar på alt dere lurte på, hvis ikke er det selvfølgelig bare å spørre mer, så svarer jeg i kommentarfeltet. 

Ønsker alle en riktig god dag! 

4 kommentarer
    1. hei Line Victoria,
      Du skriver godt og har tatt et godt bilde. Jeg hadde bodd i Norge i fem år, mange år siden (omtrent 20 år siden). Dette var den beste tiden i mitt liv. Jeg hvor i Måsalv og ute livet hvor fantastisk det var.
      Nå er jeg gammel jeg savner norge mye. En dag jeg kommen tilbak.
      i kanada jeg jakt i fjell og skogen på vancouver øy og fisk i innsjoen vannet og rivers.
      Du må se fjellet og skogen på vancouver øy, det vanskelig for meg til fortel i Norsk jeg skal flytte til engelsk.
      the forests are so thick. Most are second growth, whick makes them thick. the mountains are very steep and extremly hard to hunt. many people say the deer on vancouver island are the hardest of all the western world deer to hunt.
      i hope you will follow me (insta) through my up coming deer hunts this season. the season starts on tje 10 september. it may be too warm to hunt then plus we have many many fires. the closest to me is 4km

    2. Hi Line, My name is Rich and I just wanted to say, I follow you on Instagram (kiteboarding89) and finally realized you had a link to click on for the blogg, haha!! Well I just have to say that when I stumbled onto your IG I was so taken and blown away by you. You have to be the most amazing lady I have ever come across in my life and I can’t even explain how much I look forward to each and every post and as I’ve messaged you Sarek and your other dog are so amazing!!! Though I love Sarek the most 🙂 Your adventures are just incredible and congratulations on going full force at what you love in life, Your killin it and I love every second of it. Please don’t be offended either but it has to be said that you have timeless beauty and I can tell it’s inside and out by all that you have written, and I have read and translated everything I could find, haha! I don’t mean anything disrespectful by this comment You just needed to know because I’m sure you don’t even realize it 🙂 I would love to chat with you every now and then I think having you as a friend would truly highlight my life and I would love to share our hunting, camping and fishing adventures with you we’ve had some great ones over the years. No issues if your answer is no, I have a few different friends in Norway and I would love to have one as unbelievable and whole hearted as you, it would just compliment my life 🙂 Well I hope you have an Amazing Christmas full of happiness and lots of fun and love with your family and friends and of course lots of snowy sunsets and fires haha!!! I hope Santa treats you well and brings you more of those amazing sweaters that you ROCK so well 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg