VILLMARKSTIPS: HVORDAN LAGE BÅL

Fra arkivet: 12. April, 2018

Å være på tur er alltid koselig, og enda koseligere er det med bål. 
Jeg lager nesten alltid bål på mine turer. Grunnen til det er mange, og her har du noen:

🔥 Det gir mestringsfølelse å ha laget sitt eget bål

🔥 Det gir god varme, og spesielt godt er dette på vinteren
🔥 Du kan tørke utstyr som er blitt vått eller fuktig gjennom dagen

🔥 Det gir god stemning å kunne sitte rundt og nyte bål 

🔥 Det er en flott måte å tilberede mat- og smelte snø om du trenger vann

🔥 Det tar seg godt ut på bilder, hehe

Her kommer mitt villmarkstips på hvordan jeg lager bål: 

OBS: Har du mulighet, velg å lage bål på en plass noen har gjort det før deg. Det skal være minst mulig spor etter menneskelig aktivitet i naturen, og du gjør naturen, dyr og andre friluftsfolk en tjeneste om du velger en bålplass som allerede er der. 

Jeg starter først med å dra av litt never fra bjørketrær. Never er barken på bjørketreet, og passer perfekt til opptenning. Er du ikke sikker på om det er never der du skal slå opp camp, dra med deg litt fra noen bjørketrær du ser på veien, og oppbevar det i jakkelommen, så har du om du måtte trenge det.

Deretter går jeg en runde for å finne døde og tørre kvister. Disse finner jeg gjerne under store grantrær og furutrær. Døde kvister brenner best, så lenge de ikke er råtne.

Er du i et område med mye død furu, kan du være så heldig å finne såkalt “tyrived”. Tyri er et råstoff som du finner i gamle, døde furutrær. Det brenner svært godt, og egner seg godt til opptenning i mellomstore fliser, og generelt som vedkubber. 

MEN: Vær høflig i skogen. Ikke overbruk tyri. La andre som kommer til campen etter deg også få nytte av tyristubben du har funnet, så får de også oppleve “Rolls Royce” innen opptenningsved. 

Knekk gjerne opp litt pinner før du begynner med bålet. Bålet trenger å mates “ofte” i begynnelsen, og er du ikke klar med kvist og litt større kvist etterhvert, vil det fort dø ut. 

              
1. Jeg starter med å legge to litt større pinner i en V form, noen ganger også i en trekant. Jeg legger jeg litt småkvist i bunn og never oppå der. Over neveren legger jeg også en del småkvist og fliser. Jeg fører fyrstikken inn under kvistene som ligger øverst for å tenne bålet. (Se bildet)


Slik ser det altså ut etter at jeg har fått fyr på bålet. Det brenner nedenifra, og opp. Flammene spiser fort opp disse kvistene, så jeg har alltid noe liggende klart. Disse er i en litt større størrelse, slik at flammene stadig får noe “større” å brenne opp. På denne måten holder jeg liv i bålet i startfasen. 


2. Så legger jeg på litt større kvister. Disse er også døde, og egner seg perfekt som litt “større mat” på bålet, for å få flammene skikkelig igang. I bakgrunnen av bålet ser man ved i litt forskjellige størrelser som jeg kløyvet før jeg satte fyr på bålet, og disse blir også lagt på.


3. Etterhvert som jeg har lagt på litt mellomstore kvister, legger jeg på flere forhåndskløyvede vedkubber. Ikke undervurder bålet, det er viktig å hele tiden ha noe å mate på, hvis ikke dør det ut. 


4. Nå begynner bålet å ta skikkelig form og er nå mottakelig for hvilke som helst brennbare kubber. Jo mer og større kubber du legger på, jo større vil bålet åpenbart bli. På dette tidspunktet trenger jeg ikke å hele tiden mate på med vedkubber for å holde liv i bålet. Det holder å legge på en stor kubbe, så vil dette brenne i lang tid. Det lønner seg å flytte litt og romstere på kubbene på bålet etterhvert, slik at du får brukt hele kubben.


5. Her har vi lagt på to store kubber. Disse la vi på fordi vi skulle sove ved siden av bålet, og var da garantert varme langt utover natten. Disse brenner ikke helt igjennom, så disse er perfekte å kløyve dagen etterpå, så har du allerede ved til morgenbålet. Dette gjelder selvfølgelig hvis du skal tilbringe mange timer ved bålet, og det er ikke nødvendig å bruke så store kubber om du kun skal ha et bål for en dagstur eller til oppkoking av vann/måltid.

🔥 Mitt aller beste tips for å lykkes med et bål, er å gjøre et godt forarbeid. FØR du tenner på bålet, bør du ha klart ALTdu planlegger å legge på bålet den neste timen. Altså småkvist, mellomstore kvist, store kvist og kløyvede kubber.

Rydd også alltid opp etter deg! Ikke all søppel brenner ordentlig opp på bålet, dette må man ta med seg til en søppelkasse. Se også til at du har slukket flammen godt før du går fra området, at du har ryddet kvist og annet ved du har brukt. Det skal være hyggelig for alle å ferdes i naturen!
Og husk: 
«Det er i tidsrommet 15. april til 15. september forbudt å gjøre opp ild i eller i nærheten av skog og annen utmark uten tillatelse fra kommunen. Kommunestyret selv kan gjennom lokal forskrift fravike dette forbudet dersom lokale forhold tilsier det. Det er likevel tillatt å gjøre opp ild der det åpenbart ikke kan medføre brann

Håper dette var til god hjelp, og at du får mange fine bålstunder framover!

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg