VIDEO: FJORSOMMERENS KULESTE TUROPPLEVELSE!

Fra arkivet: 4. desember, 2017

I fjor sommer dro samboeren min og jeg til Femundsmarka på en ukes kanotur. Vi hadde regnet med å få masse fisk og hadde skyhøye forventinger til hva Femundsmarka hadde å by på. Selv om vi hadde proviant til å klare oss uten å få noen fangst, så var det ikke til å legge skjul på at vi var gira på å spise litt fersk fisk framfor å måtte spise maten vi hadde med.  

Det skulle vise seg at det var vanskeligere å få fisk en først antatt. Og skuffelsen hos meg var stor etter å ha hørt så mange flotte ørrethistorier fra andre som har vært på kanotur i Femundsmarka. Revsjøen har rykte på seg til å være fullt av fisk. Vi møtte to sportsfiskere på en turisthytte som fortalte oss at at:” Hvis dere ikke har fått fisk hittil, får dere det definitivt få det på Revsjøen”. Disse var også enige i at det hadde vært dårlig med fisk generelt, og at sesongen ikke var på topp. 

Men nei. Ingen fisk på Revsjøen heller, og jeg begynte å bli ganske irritert og lei. Fisken fikk høre noen ganske saftige gloser fra en utålmodig og skuffet frøken Sverdrup etter 6 dager uten tegn til liv i disse vannene. Ikke rart den ikke beit, haha!

Nest siste dag på turen hadde vi en lang padletur foran oss, vi måtte padle på langs over Rogen. Vi valgte å dorge hele veien over, for å gi ørreten en aller siste sjanse til å vise seg fra sin beste side. Og endelig bet den!

Jeg må på forhånd bare beklage mitt hysteri, fnising og banneord gjennom hele denne filmen. Jeg ble bare sååå utrolig glad for at det endelig gikk vår vei!
Det går ikke an å beskrive følelsen av å ikke få en éneste fisk på 7 dager i noe som tilsynelatende skal være et “fiskeparadis”, og når ørreten endelig biter på så er den ikke rent liten heller. Og jammen kom det to på rappen! Litt teit at de ikke kunne fordelt seg litt bedre utover hele turen, men vi klagde aldeles ikke.

Skru på HD 1080p60HD for best kvalitet!
 
Jeg vil tro at grunnen til at vi ikke fikk så mye napp under turen vår til Femundsmarka, var rett og slett fordi vi var der midt i en “mellomsesong”. Vi valgte å dra i midten av juli, og fiskesesongen er gjerne bedre på sensommeren. I tillegg fikk vi en tur med mye regn, det regnet vel nesten kontinuerlig 5 av 7 dager, og vi hadde enormt med vind. Omtrent bare motvind, med regn piskende i ansiktet store deler av turen. Men har jeg troen på at jeg fikk noen saftige muskler underveis av å padle flere kilometer i motvind, regn og høye bølger. Uansett; tur er tur – uavhengig av været!
 

Å spise selvfisket fisk er virkelig himmelsk, og kan ikke sammenlignes med noen annen middag. Skinnet på fisken blir ganske crispy når du steker det, og det smaker veldig godt med litt krydder til. 
 

Del gjerne en av dine gladeste/kuleste turopplevelser med meg, jeg elsker å lese om andres turopplevelser!!  
Ønsker deg en god dag!

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg