HELGETUR I NÆROMRÅDET

Reklame | Devold of Norway, Real Turmat

Nå har samboeren og jeg nettopp kommet hjem fra en helgetur i nærområdet. Det er så utrolig deilig å ikke trenge å dra så langt for å kunne nyte stillheten og få skikkelig villmarksfølelse. Nå er jo vi ganske heldige som har såpass store utmarksområder rett utenfor døren, men dette kan man helt greit få til i Østmarka eller Nordmarka også. Man må bare oppsøke de områdene som ikke er så populære. Jeg syns i hvert fall ikke det er noe særlig å møte på masse mennesker i skogen, men kanskje det er litt sært? 

Uansett. Vi parkerte bilen i enden av en blindvei, salte opp bikkjene med kløv før vi kastet på oss våre egne sekker. Vi hadde ikke bestemt oss nøyaktig for hvor vi skulle gå, men det er jo en del av moroa syns nå jeg. De spontane turene har jeg opplevd som de aller beste. 

Vi peilte inn en kurs mot en liten høyde, uten at det var dit vi hadde tenkt til å gå. Vi valgte egentlig bare å loffe mot høyden og finne en fin soveplass underveis. Mesteparten av området er myr og noe gammelskog, så vi slet litt med å finne rennende vann. Stillestående myrvann er jo ikke noe særlig, i hvert fall ikke til drikkevann. 
Det tar ikke lang tid før jeg får den herlige følelsen når jeg er på tur, spesielt om høsten. Gule blader, rød lyng, lav sol og frisk bris. Det er så herlig at det kan ikke beskrives med ord engang. Følelsen må kjennes på kroppen. 

Se så vakre farger. Å gå i skogen nå er virkelig en fryd for øyet. 

Siden vi gikk tur ett sted det ferdes ulv, fant vi ulvebæsj. Og jeg syns det er dødsspennende. Da vet du at ulven ferdes der og at den på ett eller annet tidspunkt har bæsjet der. Det gir en enormt god villmarksfølelse. Tenk å ferdes på samme område som ett så majestetisk rovdyr. Jeg får gåsehud. 
Men det gjorde at vi holdt ett øye ekstra åpent og passet hele tiden på at hundene var i nærheten. Det var relativt gammel bæsj og ulven hadde merket oss lenge før vi i det hele tatt hadde fått sett snurten av den, men det er fortsatt greit å være litt ekstra bevisst. Ikke bare for hundenes skyld, men du får med deg så mye mer av lydene og luktene i naturen om du bruker sansene litt ekstra godt. 

Vi fant etterhvert en utrolig fin camp. Ett tips om du skal på tur i ulent terreng hvor det kan bli vanskelig å finne en flat teltplass: TA MED TARP. 
Så lenge det ikke er meldt pøsregn, så er tarp en helt ypperlig erstatning til telt. Det tar mindre plass, veier også mindre. I tillegg føler du deg litt nærmere naturen enn å ligge i telt. Jeg føler at når du ligger i telt så forsvinner litt av den natur-følelsen idét du lukker døren til teltet for å sove. Du merker ikke like godt om noe ferdes utenfor eller om soloppgangen er helt nydelig. 
Du kan jo også droppe både tarp og telt. Men siden Knud har herjet litt i det siste, var det meldt noen vindkast. Derfor tok vi med oss tarpen som kunne gi oss litt le for vinden. 

Vi valgte å ha en liten lunsj med skogens gull og soppsuppeblanding. Dette smakte helt herlig, og hva ellers å spise til lunsj en kald høstdag enn soppsuppe med kantarell? 

 

Det var relativt lett å finne ved til bålet i og med at vi var i et gammelskog-område. Men å finne opptenningsved var ikke like lett, da mye hadde ligget lenge i myren som gjorde at det var relativt råttent. 
På tur har vi som regel hver våre arbeidsoppgaver. 
Augustus finner bålved, tar med seg øksa og samekniven. 
Jeg har som oppgave å finne never, opptenningsved og annet ved. Og som regel er det også jeg som lager bålet. 

Det er ganske greit å ha hver sine oppgaver selv om man bare er to stykk. På den måten blir alt gjort litt mer effektivt og den andre blir ikke stående og lure på hva i huleste man skal gjøre nå. Nå som det blir så tidlig mørkt er det også greit å ta ha på plass alt av ved og opptenningsved tidlig. Det er ikke noe særlig å stå i mørket og hugge ved. 

Det skal ikke så mye til for dra på tur om man bare bestemmer seg for det og vet om en plass du kan dra til. Det trenger jo ikke være så langt unna, og man trenger heller ikke gå så langt om man ikke vil. Noen kan føle at dørstokkmila for å dra på tur er like høy som å dra på trening. Men når du først er ute, med pakket sekk og glade bikkjer, så er det lite å angre på. Naturen er også så utrolig fin nå at det trist å gå glipp av den. 

I tillegg kan man få utrolig mange fine turopplevelser om man tilbringer en natt ute. Gjerne når man ikke oppsøker det. Vi våknet til at det gikk en flott og majestetisk elg ute på myra i dagens første solstråler. Opplever man så fine morgener fra sengen? Neppe. 
Dessverre var kameraet kun utstyrt med ett 35mm objektiv, så opplevelser med elgen blir kun tatt vare på i minne.  

Vi fikk i hvert fall en helt fantastisk helgetur, med både elg og ulv. Krysser fingrene for flere slike opplevelser. 

2 kommentarer
    1. Virker som du for det meste holder deg i skogen, men hender det at du går toppturer på fjellet også? 🙂

    2. Anonym: Hehe, det kan stemme det 🙂 Jeg er veeldig glad i skogen, men det er også fordi det er mest skog i områdene der jeg bor. Og jeg liker følelsen av uberørt villmark i skogen, med store myrer og gammelskog. Toppturer har jeg ikke vært så mye på, men jeg er en del i fjellet også, men det blir mer vidder som Hardangervidda. Nå neste uke skal jeg snart til Sortland, så håper på å få til en topptur da 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg